HUKUM MEROKOK
Jawab:
Tembakau hanya muncul pada abad ke 10 Hijriah, maka hukum ke atasnya adalah pelbagai memandangkan maklumat dan kesannya ke atas manusia tidak dapat diketahui dgn pasti. Hukumnya: ada yg mengatakan haram, makruh tahrim, makruh tanzih, atau harus. Pendetailannya tidak perlu di sini, kerana kita terpaksa mengenepikan pendapat-pendapat di masa lalu kerana ulama' di masa itu kekurangan maklumat dan fakta terutama dari sudut sains kesihatan. Kita hanya akan fokuskan kepada pendapat fukaha' abad ini sahaja. Antaranya:
1. Syaikh Hasanain Makhluf (mantan Mufti Mesir) yg menetapkan ada dua hukum bergantung kepada faktur mafsadat (mudharat) terhadap seseorang dan keluarganya. Jika merokok mendatangkan mafsadat kesihatan, mengurangkan hak keluarga dari segi pengurangan nafkah kepada keluarganya, maka hukum merokok ke atasnya adalah haram. Makruh jika mafsadat itu tidak ketara atau tidak mengurangkan hak nafakah keluarga (Fatwa Syar'iyah, Jld 2)
2. Fatwa Kerajaan Arab Saudi: Haram
3. Fatwa Syaltut-mantan rektur AlAzhar yg menyatakan," walaupun merokok tidak menjadikan seseorang itu mabuk (spt kesan khamar) atau rosak akal (spt narkotik), tapi terbukti merokok merugikan dan merusakkan kesihatan perokok dan orang yg berinteraksi dgnnya. Dalam Islam ketentuan hukum halal/haram tidak semestinya diputuskan dgn nas sahaja, ia juga boleh ditentukan oleh kawaid syara'. Maka jelaslah hukum merokok itu dilarang dan tidak disukai oleh agama (Fatawa Islamiah)
4. Fatawa Qaradawi: memilih hukum haram atas alasan dan hujah yg kukuh mengikut kaedah syara' dan diperkuatkan oleh fakta sains perubatan. Oleh kerana haram ini ada banyak jenis dan kategori, alQaradawi lebih memilih hukum haram yg ringan dan ia hendaklah dikuatkuasakan secara tadarruj (beransur-ansur). AlQardhawi (Fatawa Mu'asirat) antara lain memberi beberapa alternatif:
- Haram hukum merokok kepada yang belum mencuba merokok atau perokok baru yang masih belum ketagih
- Makruh kepada yang sudah ketagih tapi masih boleh berhenti jika berusaha
- Harus kepada yang sudah sebati dengan rokok, meninggalkan amalan merokok akan mendatangkan kesan sampingan yang lain seperti lemah badan, sasau dsbnya
Tembakau hanya muncul pada abad ke 10 Hijriah, maka hukum ke atasnya adalah pelbagai memandangkan maklumat dan kesannya ke atas manusia tidak dapat diketahui dgn pasti. Hukumnya: ada yg mengatakan haram, makruh tahrim, makruh tanzih, atau harus. Pendetailannya tidak perlu di sini, kerana kita terpaksa mengenepikan pendapat-pendapat di masa lalu kerana ulama' di masa itu kekurangan maklumat dan fakta terutama dari sudut sains kesihatan. Kita hanya akan fokuskan kepada pendapat fukaha' abad ini sahaja. Antaranya:
1. Syaikh Hasanain Makhluf (mantan Mufti Mesir) yg menetapkan ada dua hukum bergantung kepada faktur mafsadat (mudharat) terhadap seseorang dan keluarganya. Jika merokok mendatangkan mafsadat kesihatan, mengurangkan hak keluarga dari segi pengurangan nafkah kepada keluarganya, maka hukum merokok ke atasnya adalah haram. Makruh jika mafsadat itu tidak ketara atau tidak mengurangkan hak nafakah keluarga (Fatwa Syar'iyah, Jld 2)
2. Fatwa Kerajaan Arab Saudi: Haram
3. Fatwa Syaltut-mantan rektur AlAzhar yg menyatakan," walaupun merokok tidak menjadikan seseorang itu mabuk (spt kesan khamar) atau rosak akal (spt narkotik), tapi terbukti merokok merugikan dan merusakkan kesihatan perokok dan orang yg berinteraksi dgnnya. Dalam Islam ketentuan hukum halal/haram tidak semestinya diputuskan dgn nas sahaja, ia juga boleh ditentukan oleh kawaid syara'. Maka jelaslah hukum merokok itu dilarang dan tidak disukai oleh agama (Fatawa Islamiah)
4. Fatawa Qaradawi: memilih hukum haram atas alasan dan hujah yg kukuh mengikut kaedah syara' dan diperkuatkan oleh fakta sains perubatan. Oleh kerana haram ini ada banyak jenis dan kategori, alQaradawi lebih memilih hukum haram yg ringan dan ia hendaklah dikuatkuasakan secara tadarruj (beransur-ansur). AlQardhawi (Fatawa Mu'asirat) antara lain memberi beberapa alternatif:
- Haram hukum merokok kepada yang belum mencuba merokok atau perokok baru yang masih belum ketagih
- Makruh kepada yang sudah ketagih tapi masih boleh berhenti jika berusaha
- Harus kepada yang sudah sebati dengan rokok, meninggalkan amalan merokok akan mendatangkan kesan sampingan yang lain seperti lemah badan, sasau dsbnya
5. Fatawa beberapa negeri di Malaysia, antaranya
Selangor dan Kedah yg menyatakan haramnya. Thtl
HUKUM LELAKI MEMAKAI RANTAI LEHER
|
|||
![]() |
|||
|
|||
Jawab:
Tidak ada dalil yang sarih dari alQur:an
yg mengharamkan rantai leher untuk lelaki. Sumber kedua, iaitu alHadis dan
sumber-sumber hukum yg lain spt ijtihad fuqaha' serta 'Uruf boleh digunakan
untuk memutuskan sesuatu hukum.
Dalam madzhab Syafi'iy(Fiqh alManhaji)
menegaskan haram hukumnya berdasarkan hadis Bukhari (no 5546) yang bermaksud:
Dari Ibn Abbas RA, bahawa RasuluLlah saw melaknat lelaki yang menyerupai wanita dan wanita yang menyerupai lelaki."
Fiqh as Syafi'iy berpendapat haram
hukumnya lelaki menyerupai wanita dalam berpakaian dan perhiasan seperti
mengenakan anting-anting, loket, kalung, rantai leher dan gelang tangan. Juga
diharamkan peniruan dalam bentuk percakapan dan lengganglengguk kecuali itu
adalah asal kejadiannya (pondan).
|
|
HUKUM MENGGANTUNGKAN GAMBAR DI
DINDING
|
|||
![]() |
|||
|
|||
1. Fotografi adalah harus kerana tidak ada dalil
yang mengharamkan (tafsir asyabuni, ms 438), Qardhawi (halal dan haram),
mufti Mesir, Syaikh Bakhit, alQaulal Kafi fi Ibahat at Tasweer al Fotografi,
maka hukum keatas hasil fotografi adalah harus menurut jumhur fuqaha' hari
ini.
2. Lukisan terdapat nas ke atasnya. HR Bukhari-Muslim,"siapakah yang lebih zalim dari orang yang cuba mencipta makhluk bernyawa menyerupai ciptaan-Ku?" Syafi'iyah mengharamkan (Imam nawawi, syarah sahih muslim, jld 7, ms 341); manakala lukisan selain makhluk bernyawa diharuskan.
Kesimpulan
Hukum Gambar dan Yang Menggambar
Dapat kami simpulkan hukum masalah gambar dan yang
menggambar sebagai berikut:
Macam-macam gambar yang sangat diharamkan ialah
gambar-gambar yang disembah selain Allah, seperti Isa al-Masih dalam agama
Kristen. Gambar seperti ini dapat membawa pelukisnya menjadi kufur, kalau dia
lakukan hal itu dengan pengetahuan dan kesengajaan.
Begitu juga pemahat-pemahat patung, dosanya akan sangat besar apabila dimaksudkan untuk diagung-agungkan dengan cara apapun. Termasuk juga terlibat dalam dosa, orang-orang yang bersekutu dalam hal tersebut.
Termasuk dosa juga, orang-orang yang melukis sesuatu
yang tidak disembah, tetapi bertujuan untuk menandingi ciptaan Allah. Yakni
dia beranggapan, bahwa dia dapat mencipta jenis baru dan membuat seperti
pembuatan Allah. Kalau begitu keadaannya dia bisa menjadi kufur. Dan ini
tergantung kepada niat si pelukisnya itu sendiri.
Di bawah lagi patung-patung yang tidak disembah,
tetapi termasuk yang diagung-agungkan, seperti patung raja-raja, kepala
negara, para pemimpin dan sebagainya yang dianggap keabadian mereka itu
dengan didirikan monumen-monumen yang dibangun di lapangan-lapangan dan
sebagainya. Dosanya sama saja, baik patung itu satu badan penuh atau setengah
badan.
Di bawahnya lagi ialah patung-patung binatang dengan
tidak ada maksud untuk disucikan atau diagung-agungkan, dikecualikan patung
mainan anak-anak dan yang tersebut dari bahan makanan seperti manisan dan
sebagainya.
Selanjutnya ialah gambar-gambar di pagan yang oleh
pelukisnya atau pemiliknya sengaja diagung-agungkan seperti gambar para
penguasa dan pemimpin, lebih-lebih kalau gambar-gambar itu dipancangkan dan
digantung. Lebih kuat lagi haramnya apabila yang digambar itu orang-orang
zalim, ahli-ahli fasik dan golongan anti Tuhan. Mengagungkan mereka ini
berarti telah meruntuhkan Islam.
Di bawah itu ialah gambar binatang-binatang dengan
tidak ada maksud diagung-agungkan, tetapi dianggap suatu manifestasi
pemborosan. Misalnya gambar gambar di dinding dan sebagainya. Ini hanya masuk
yang dimakruhkan.
Adapun gambar-gambar pemandangan, misalnya
pohon-pohonan, korma, lautan, perahu, gunung dan sebagainya, maka ini tidak
dosa samasekali baik si pelukisnya ataupun yang menyimpannya, selama
gambar-gambar tersebut tidak melupakan ibadah dan tidak sampai kepada
pemborosan. Kalau sampai demikian, hukumnya makruh.
Adapun fotografi, pada prinsipnya mubah, selama
tidak mengandung objek yang diharamkan, seperti disucikan oleh pemiliknya
secara keagamaan atau disanjung-sanjung secara keduniaan. Lebih-lebih kalau
yang disanjung-sanjung itu justru orang-orang kafir dan ahli-ahli fasik,
misalnya golongan penyembah berhala, komunis dan seniman-seniman yang telah
menyimpang.
Terakhir, apabila patung dan gambar yang diharamkan
itu bentuknya diuubah atau direndahkan (dalam bentuk gambar), maka dapat
pindah dari lingkungan haram menjadi halal. Seperti gambar-gambar di lantai
yang biasa diinjak oleh kaki dan sandal.
[Halal dan Haram dalam Islam oleh Yusuf Qardhawi]
|
||||||||||||
![]() |
HUKUM PEREMPUAN HAID MASUK MASJID
|
|||
![]() |
|||
|
|||
Jumhur fuqaha' menegah wanita haidh masuk dan
menetap dalam mesjid. Ini berdasarkan beberapa hadis yang jelas
mengisyaratkan RasuluLlah saw menegah wanita haidh menetap dalam mesjid. Imam
Syawkani (Nailool Awthor, Jld 1, ms 229 membolehkan atas alasan hadis-hadis
dalam masalah ini tidaklah sampai ke tahap hasan-sahih.Inilah juga pendapat
Mazhab Abu Daud Zahiri.
Imam Syafi'iy dan Imam Ahmad Ibn Hanbal mengharuskan
wanita untuk melalui sahaja atau masuk sekejap untuk sesuatu urusan tapi
bukan untuk menetap di dalamnya.
Kebanyakan ulama' tarjih seperti Dr Abdul Karim
Zaidan (al Mufassal) dan Syaikhul al Azhar, Sayyid Sabiq (Fiqh
Sunnah) memilih pendapat jumhur (majoriti). |
HUKUM BERLAKON DAN BERKECIMPUNG
DALAM BIDANG PERFILEMAN
|
|||
![]() |
|||
|
|||
Kadang-kadang darah pemuda bergelora, kemudian dia
menggunakan tangannya untuk mengeluarkan mani supaya alat kelaminnya itu
menjadi tenang dan darahnya yang bergelora itu menurun. Cara semacam ini
sekarang dikenal dengan nama onani (bahasa Arabnya: istimta' atau adatus sirriyah).
Kebanyakan para ulama mengharamkan perbuatan
tersebut, di antaranya Imam Malik. Beliau memakai dalil ayat yang berbunyi:
"Dan orang-orang yang memelihara kemaluannya
kecuali terhadap isterinya atau hamba sahayanya, mereka yang demikian itu
tidak tercela. Tetapi barangsiapa mau selain yang demikian itu, maka mereka
itu adalah orang-orang yang melewati batas." (Al-Mu'minun: 5-7)
Sedang orang yang onani adalah melepaskan syahwatnya
itu bukan pada tempatnya.
Sedang Ahmad bin Hanbal berpendapat, bahwa mani
adalah barang kelebihan. Oleh karena itu boleh dikeluarkan, seperti memotong
daging lebih.
Pendapat ini diperkuat oleh Ibnu Hazm. Tetapi
ulama-ulama Hanafiah memberikan Batas kebolehannya itu dalam dua perkara:
Karena takut berbuat zina.
Karena tidak mampu kawin.
Pendapat Imam Ahmad ini memungkinkan untuk kita
ambil dalam keadaan gharizah itu memuncak dan dikawatirkan akan jatuh ke
dalam haram. Misalnya seorang pemuda yang sedang belajar atau bekerja di
tempat lain yang jauh dari negerinya, sedang pengaruh-pengaruh di hadapannya
terlalu kuat dan dia kawatir akan berbuat zina. Karena itu dia tidak berdosa
menggunakan cara ini (onani) untuk meredakan bergeloranya gharizah tersebut
dan supaya dia tidak berlaku congkak dan gharizahnya itu tidak menjadi ulat.
Tetapi yang lebih baik dari itu semua, ialah seperti
apa yang diterangkan oleh Rasulullah s.a.w. terhadap pemuda yang tidak mampu
kawin, yaitu kiranya dia mau memperbanyak puasa, dimana puasa itu dapat
mendidik beribadah, mengajar bersabar dan menguatkan kedekatan untuk bertaqwa
dan keyakinan terhadap penyelidikan (muraqabah) Allah kepada setiap jiwa
seorang mu'min. Untuk itu Rasuluilah s.a.w. bersabda sebagai berikut:
"Hai para pemuda! Barangsiapa di antara kamu
sudah ada kemampuan, maka kawinlah sebab dia itu dapat menundukkan pandangan
dan memelihara kemaluan; tetapi barangsiapa tidak mampu, maka hendaknya ia
berpuasa, sebab puasa itu baginya merupakan pelindung." (Riwayat
Bukhari)
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
HUKUM MEMAKAI SUTERA
Hukum memakai sutera secara umum
Jumhur fuqaha' (majoriti ahli feqah) berpendapat ia
adalah haram. Dalil-dalil hadis sahih melarangnya adalah banyak, antaranya:
HR Ahmad, IBn Hibban, Nasa'iy, Abu Daud, Ibn Majah dari Ali bin Abi Talib
Kedua-dua ini (baginda memegang emas dan sutera)
diharamkan buat lelaki dari ummatku. HR Bukhari-Muslim dari Umar
alKhattab:jangan siapa memakai sutera di dunia,niscaya tidak lagi memakainya
di Akhirat.
Minoriti fuqaha' berpendapat tidak haram kerana berdalilkan
amalan sahabat:
Segelintir sahabat, sebanyak dua puluh orang (20) memakai sutera antaranya Anas dan al Barra' (diriwayatkan dalam Sunan Abi Daud).
Tarjih oleh Imam Syawkani dalam Nailool Awthor:
Apabila digabungkan kesemua dalil hadis yang melarang dan dalil-dalil yang membolehkan, maka ia menujukkan makruh hukumnya memakai sutera. Ini terbukti dengan 20 orang sahabat yang memakainya, sedangkan tidak mungkin para sahabat memakai sesuatu yang diharamkan oleh syari'at.
Bagaimana pula kalau bukan 100% sutera?
Dalam hal ini kita membawa dalil hadis yang
berbunyi:
HR Muslim dari Umar al Khattab bahawa RasuluLlah saw melarang memakai sutera kecuali pada tempat selebar dua, tiga atau empat jari..
Dalam kitab Nahjul Balaghah (Imam Ali), sedikit
sutera utk lelaki adalah diharuskan, sebab itu adalah bab berpakaian, dan
kemungkinan pakaian itu memerlukan sedikit sutera.
Sayyid Sabiq (Fiqh Sunnah, Jld 2) berpendapat
memakai sedikit sutera bagi lelaki adalah harus.
Rumusan:
Hukum haram sutera ialah bila kita memakai keseluruhan pakaian itu daripada sutera; tapi jika hanya sedikit saja yang diperbuat drpd sutera, maka ia adalah harus. Sebab ia hanyalah sebahagian kecil daripada pakaian keseluruhan kita yang tersiri daripada baju, singlet dan seluar serta kot.
Jumhur fuqaha juga bersependapat, jika fabrik
pakaian seperti baju itu bercampur dengan sutera dan fabrik lain lebih banyak
drpd sutera, ia juga adalah harus memakainya.
Rujukan:
Sayyid Sabiq, Fiqh Sunnah Imam Syaukani Nailool Awthor Sunan Abi Daud bab Libas |
![]() |
![]() |
![]() |
ADAKAH BERSERBAN DAN BERSUGI ITU
SUNNAH
|
|||
![]() |
|||
|
|||
Sebelum dilanjutkan masalah ini, perlulah kita semua
fahami terlebih dahulu , apakah yang dimaksudkan dengan SUNNAH itu ?.
Para Ulama samada Ulama Fiqh ataupun Hadis mempunyai definasi (takrif) yang berbagai mengenainya, yang terbaik menurut pendapat kami ialah : SUNNAH ITU IALAH APA-APA SAHAJA YANG BERSUMBER / BERASAL DARIPADA SAIDINA RASULULLAH S.A.W , SAMADA IANYA BERBENTUK SABDANYA, PERBUATAN, PERAKUANNYA, DAN JUGA SIFAT-SIFAT SEMULAJADINYA (FITRAHNYA) SERTA SIFAT-SIFATNYA ( AKHLAKNYA ) . Oleh kerana berserban itu tergolong di dalam cara-cara perbuatan Baginda s.a.w, maka ianya dinamakan sebagai SUNNAH juga. Walaupun begitu, SEGALA PERBUATAN SAIDINA RASULULLAH S.A.W hendaklah ditinjau drp sudut-sudut berikut : (01) Sudut Qurbah ( Ibadat ) Seperti solat, puasa , zakat dan lain-lain amal yang berkaitan dengan keakhiratan . Setiap perkara Qurbah ini WAJIB DITURUTI kecuali apabila terdapatnya dalil-dalil yang menunjukkan bahawa perbuatan qurbah @ ibadah itu adalah sunat hukumnya , seperti berpuasa 10 Muharram ( Asyuraa ) . Ataupun ianya menjadi satu ibadah khusus untuk Baginda s.a.w sahaja seperti Puasa Wisol ( bersambung siang-malam) dan kewajipan solat malam ( tahajjud dan witr), kewajipan solat dhuha dan juga berkahwin melebihi 4 orang wanita. (02) Sudut Taat ( Ikutan ) Seperti urusan pernikahan, perniagaan, perhubungan dan setiap perkara duniawi ( urusan kehidupan di dunia ini ) Hukum asal bagi sudut ini ialah WAJIB DITURUTI. Kewajipan yang menjadi hukum asal itu BOLEH BERUBAH HUKUMNYA kepada sunnat apabila ada dalil yang boleh mengubah ketetapan asalnya contohnya perbuatan mencium Hajar Al-Aswad di sisi Kaabah ( Ada juga para ulama meletakkan contoh ini di bahagian Qurbah ). Kewajipan yang menjadi hukum asal itu juga boleh bertukar menjadi HARUS sekiranya ada dalil yang kuat yang boleh mengubah hukum asal itu menjadi harus ( mubah ) seperti cara baginda s.a.w bertani, cara baginda s.a.w mengubati pesakit dengan beberapa ubat-ubat tradisional di masa itu dan cara baginda s.a.w mengatur strategi peperangan. (03) Sudut Jibilliyah ( Tabiat Semulajadi / Adat Kebiasaan Baginda s.a.w ) Seperti cara makan dan minumnya Baginda Rasulullah s.a.w, cara tidur, membuang air dan cara baginda s.a.w berpakaian serta kelakuan baginda s.a.w yang memang ianya juga menjadi kebiasaan ( tabiat ) manusia selainnya secara fitrah. Hukum asal perbuatan-perbuatan Baginda s.a.w yang berbentuk Jibilliyah ini TIDAK WAJIB diikuti kerana ianya adalah bersumberkan sifat dan tabiat kemanusiaan yang ada pada Rasulullah s.a.w, dan juga sifat dan tabiat itu juga ada pada manusia lain seperti tabiat hendak membuang air - itu bukannya merupakan sifat risalah (kenabian) Baginda s.a.w dan bukannya juga di bawah kategori TAKLIF ( Bebanan Syariah ) yang dibebankan (diwajibkan) , kerana taklif itu sendiri adalah satu arahan yang boleh jadi saja manusia terdaya untuk melakukan dan boleh jadi saja manusia terdaya meninggalkannya, sedangkan perbuatan Baginda s.a.w membuang air itu adalah satu tabiat dan fitrah sebagai seorang manusia, bukannya satu taklif. Kalau dituruti juga perbuatan Baginda s.a.w di dalam kategori ini, maka hukumnya adalah HARUS / MUBAH ( mengikut pendapat majority ahli Fiqh ) dan sebahagian ahli Fiqh lagi berpendapat ianya adalah SUNAT dituruti. Saidina Abdullah Bin Umar Al-Khattab (r.a) adalah seorang sahabat (r.a) yang cuba ( mengikut kemampuannya ) meniru 100 % setiap perbuatan dan tabiat Saidina Rasulullah s.a.w. Maka daripada penerangan lalu, dapatlah disimpulkan bahawa berserban adalah sunnah dan orang yang tidak memakainya ataupun tidak meniru cara Baginda Rasulullah s.a.w berserban secara meniru 100 % ( totok ) tidaklah dapat digelar telah melakukan Bidah Saiyiah ( Bidah yang tercela di dalam Islam ). Bersugi pula adalah sunat hukumnya sebagaimana hadis yang ada diriwayatkan oleh Al-Aimmah Al-Kibar seperti Al-Bukhari (rh) , Muslim (rh) dan Malik (rh) perbuatan bersugi itu adalah sunnah yang sunat hukumnya. Maknanya : Bersugi dengan apa jenis alat sugi pun dan apa jenis ubat sugi ( ubat gigi ) adalah sunnah. Dan orang yang cuba meniru 100 % cara Rasulullah s.a.w berpakaian dan bersugi hingga menggunakan kayu sugi berkopiah, menggunakan minyak wangi dan sebagainya - ianya tetap mendapat pahala SUNAT , kerana perasaan cinta kepada Baginda s.a.w sudah membuahkan pahala , apatalah lagi andainya dicuba mengikuti cara dan tatacara hidup dan kelakuan baginda s.a.w !!!. Walaupun begitu, kita mengharapkan agar semua muslimin faham akan pembahagian di atas dengan sebaik-baiknya , dan tidak pula menggadaikan pahala sunat itu dengan mencela orang-orang muslimin yang tidak mahu mengamalkan sunnah yang sunat itu, kerana telah maklum mencela sesama muslimin adalah HARAM !!!. |
HUKUM MEWARNA RAMBUT
|
|||
![]() |
|||
|
|||
Kita boleh membahagikan masalah ini kepada 2
bahagian:
1. Hukum mewarna rambut. 2. Masalah tidak sampai air ke anggota wuduk dan hadas. ---------------- 1. Hukum mewarna rambut. Umat Islam dibenarkan mewarnakan rambutnya. Berikut ini kami terjemahkan fatwa Dr. Yusof al-Qardhawi mengenainya (Al-halal Wal haram Fil Islam, Dr. Yusof al-Qardhawi, hal.89-09): [Sebahagian dari perkara yang tergolong di dalam masalah perhiasan ialah mewarnakan wambut atau janggut yang telah beruban. Telah datang satu riwayat yang menjelaskan bahawa orang-orang Yahudi dan Nasrani enggan mewarna rambut dan mngubahnya dengan beranggapan, antaranya ialah berhias dan memperelok diri itu dapat menghindarkan erti peribadatan dan beragama. Sebagaimana yang dilakukan oleh para rahib dan ahli-ahli zuhud yang bersikap berlebih-lebihan. Tetapi Rasulullah s.a.w. melarang mengikut (taqlid) kepada suatu kaum dan mengikuti jejak langkah mereka, supaya umat Islam sentiasa mempunyai keperibadian yang berbeza, zahir dan batin. Dan, diriwaytakan oleh Abu Hurairah, bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya orang-orang Yahudi tidak mahu mewarnakan rambut, oleh itu berbezalah kamu dengan mereka. (HR Bukhari). Amar (perintah) di sini mengandungi maksud sunat, sebagaimana yang biasa dilakukan oleh para sahabat, seperti Abu Bakar dan Umar. Manakala yang lainnya tidak melakukan (mewarna rambut), seperti Ali, Ubai bin Ka'b dan Anas. Tetapi, dengan warna apa dibenarkan mewarna rambut? Apakah dengan warna hitam atau warna-warna lain? Atau mesti mengelakkan dengan warna hitam? Orang yang telah tua, ubannya telah merata semada di kepala ataupun di janggut, tidak selayaknya mearna dengan warna hitam. Oleh itu, ketika Abu Bakar membawa bapanya ABu Qufahah ke hadapan Nabi s.a.w. pada hari penaklukan Mekah, Nabi melihat rambutnya seperti pokok Thughamah yang terlalu putih buah dan bunganya. Nabi bersabda: "Ubahlah ini (uban) tetapi jauhilah warna hitam." (HR Muslim). Manakala mereka yang tidak sebaya dengan Abu Qufahah, tidaklah berdosa apabila mewarna rambutnya dengan warna hitam. Dalam amsalah ini al-Zuhri telah berkata: "Kami mewarna rambut dengan warna hitam apabila wajah masih kelihatan muda, tetapi apabila wajah sudah berkedut dan gigi sudah goyang, kami tinggalkan warna hitam." (Fathul Bari) Segolongan ulamak salaf membenarkan mewarna dengan warna hitam, mereka ialah Saad bin ABi Waqqas, uqbah bin Amir, Hasan, Husain, Jarir dan selainya. Sebahagian ulamak berpendapat tidak boleh dengan warna hitam kecuali dalam keadaan perang agar dapat menakutkan musu. Kerana mereka akan melihat semua tentera-tentera Islam masih kelihatan muda. (Fathul Bari). Dan di dalam sebuah hadis riwayat Abu Zar mengatakan: "Sebaik-baik bahan yang digunakan untuk mewarna uban ialah pokok inai dan katam." (HR Tarmizi dan ash-habusunan) Katam adalah satu pokok yang tumbuh di Yaman yang mengeluarkan pewarna berwarna hitam kemerah-merahan. Dan Inai berwarna merah. Anas bin Malik meriwayatkan, bahawa Abu Bakar mewarna rambutnya dengan inai dan katam, manakala Umar hanya dengan inai sahaja.] *****intaha al-Qardhawi**** ---------- Masalah: Namun amat disayangkan sekali pada hari ini.. Apa yang berlaku adalah sebaliknya. Jika melihat kepada saranan nabi kepada kita agar mewarnakan rambut apabila telah beruban agar kita ini berbeza dengan orang Yahudi (kafir), namun sekarang ini sebahagian dari kita mewarna rambut kerana tidak ingin berbeda dengan orang kafir. Sudah menjadi tabiat, bangsa yang lemah meniru bangsa yang kuat. Dan, kerana orang barat rambutnya berwarna perang, maka sebahagian anak-anak muda Islam mewarnakan rambutnya dengan warna perang. Supaya kelihatan seperti orang barat. Mereka melakukannya kerana kagum, kasih dan cintakan kaum berkenaan.Sebahagiannya mewarna-warnikan rambut kerana mengamalkan budaya punk. Adalah tidak wajar jika mereka mengatasnamakan sabdaan Rasulullah s.a.w. terhadap perlakuan mereka ini. Mereka berbuat demikian bukan sebab sabdaan Nabi atau secara bersahaja, tetapi kerana fikiran dan jiwa mereka sudah terpaut dengan kaum kafir atau budaya tertentu. Syarak tidak mengiktiraf perlakuan begini. "Barangsiapa yang menyerupai suatu kaum, maka dia tergolong di dalam kaum itu." (HR Abu Daud) ----------- 2. Masalah tidak sampai air ke anggota wuduk dan hadas. Para ulamak telah ijmak mengatakan wajib menyampaikan air ke tubuh badan samada mandi atau wuduk, kecuali ketika darurat. Sebab itulah kita diperintahkan supaya menyelat-nyelati jari dan menggerak-gerakkan cincin agar air dapat sampai ke kulit. Dalilnya ialah hadis riwayat al-Khamsan dan disahihkan oleh al-Tarmizi dari Laqith bin Shabrah. Dan hadis riwayat Ibnu Majah dan al-Daruquthni dari Abu Rafi' dengan sanad Dha'if. (Lihat Ahsanul Kalam fil Fatawa Wal Ahkam, vol 1, hal. 57-58) ------------------------ Kembali kepada soalan: Apakah pewarna dari syarikat tertentu yang ada tanda halal boleh digunakan? Jawapan secara umumnya adalah berdasarkan kepada dua penjelasan di atas. Ia boleh digunakan jika produk berkenaan: 1. Bebas dari najis. 2. Tidak menghalang air untuk sampai ke anggota wuduk atau mandi hadas. Masalah ini samalah dengan masalah pewarna kuku. Islam membenarkannya tetapi bahan yang digunakan mestilah menepati ciri-ciri di atas.(ibid) Dan, jelaslah di sini, bukan perbuatan mewarna itu yang diharamkan tetapi bahan yang digunakan. Kerana ia membabitkan sah atau tidaknya pengangkatan hadas besar dan kecil. Melainkan jika seseorang itu selepas memakainya tidak berhadas langsung samada besar ataupun kecil. ------------ Untuk mengetahui samada bahan berkenaan menghalang air ataupun tidak, kami kira tidak susah. Jika ia berfungsi seperti inai atau za'faran atau kunyit, maka tidak mengapa. Jika ia sebagaimana minyak hitam (motor dsbnya), cat dsbnya, sudah tentu ia menghalang air. |
|
![]() |
Tidak ada komentar:
Posting Komentar